.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استقبال » شمال نیوز » از هفته درختکاری و کاشت یک میلیارد درخت در کشور ؛
همت همگانی برای کاشت درخت و مازندرانی سبزترو آبادتر
شمال نیوز : درختکاری نشان از آینده نگری مردم و مسئولان است . کسی که آینده را می بیند به درخت و کاشت آن می اندیشد . بعبارت دیگر ،درختکاری فرهنگ امید و آینده نگری ایجاد می کند .
همت همگانی برای کاشت درخت  و مازندرانی سبزترو آبادتر

شمال نیوز / محمد حسن آغاز : درختکاری را نمی توان به یک سازمان یا چندنهاد فرهنگی واگذار کرد و از شهرداری ها و یا  ادارات منابع طبیعی انتظار داشت که دهها نهال درخت بکارند ، بلکه همه باید همت کنند تا شاهد مازندرانی سبزتر و یا سرزمینی آبادتر داشته باشیم 

 

درختکاری را باید در قالب همت همگانی دید و با همکاری آموزش و پرورش ،دانشگاه ها ، سازمان های فرهنگی چون ارشاد و صدا وسیما شاهد  حرکت درست در کاشت درخت بود. همچنین همت سازمان های نظامی در این حرکت فرهنگی به گونه ای می تواند  جشن وشعف فرهنگی ایجاد کند که دهیاری ها  ، شهرداری ها و همه خیرین و شرکت های دوستدار محیط زیست به صحنه بیایند تا ما شاهد کاشت میلیون ها درخت فقط در استان مازندران باشیم .

 

وقتی مشاهده می شود که هنوز بین راه شهرهای بزرگ استان درختان مناسبی کاشته نشده است و یا هنوزدر فاصله میان روستاها و  حتی درون روستاها با این که عقب نشینی لازم را بر اساس طرح هادی داشته اند ،ولی همت لازم را برای کاشت درخت نکرده اند، دلش می سوزد و انسان را به تفکر وا می دارد که چرا با همه مشکلات ،کسی به درختی که مثمر است و می تواند در اقتصاد محل و خانواده کمک کند ،توجهی نمی کند . ضرورت دارد که شب و روز رسانه های همگانی و دهیاران و حتی فرهنگ دوستان استانی به این مسئله بیندیشند و به همه بگویند که این حرکت فرهنگی را با همکاری خودشان گوشزد کنند. 

 

در این شرایط کشور که هر روز محصولات کشاورزی گران می شود ،می توان در بسیاری از نقاط استان و یا حتی در کنار دیوار خانه های روستایی ،درختان میوه کاشت تا درآینده از قیمت محصولات باغی کاسته شود و حرکتی هم صورت گیرد که در فصل برداشت محصولات باغی ، مردم در تنگنا نباشند. حتی برای اقتصاد خانواده خود آنها مناسب است که در کاهش هزینه موثر است . کسی که گوجه سبز بکارد ،در ایام فروش آن مایحتاج خودش و دیگر همسایگان را فراهم کرد. 

 

درختکاری نشان از آینده نگری مردم و مسئولان است . کسی که آینده را می بیند به درخت و کاشت آن می اندیشد . بعبارت  دیگر ،درختکاری فرهنگ امید و آینده نگری ایجاد می کند .

 

درختکاری فقط به معنی کاشت درخت نیست ،بلکه نگهداری آن نیز همانقدر اهمیت دارد .  می بایست به این مهم توجه داشت که بسیاری از درختان در مسیرهایی کاشته می شوند که مسیر چرای دام و پرورش گوسفند است و می بایست به گونه ای همت گماشت که آن درختان از آسیب درامان بمانند. 

 

وقتی مشاهده می شود که مردم زحمت کش روستاهای پهنه کلا و دروار  با همت دهیاری در اطراف ساری درختان میوه در مسیر جاده اصلی بین روستایی  کاشته اند ،باید همت آنها را تحسین کرد . 

 

وقتی مشاهده می شود ،در مسیر حرکت به ارتفاعات نیالا در شهر گلوگاه ،درختان انجیری کاشته شده که  حاصل تلاش یک مهندس زحمت کش در سال های گذشته است ،نمی توانید این همت افراد خاص را نادیده گرفت . حتی سال ها وقت گذاشت و به آبیاری آن پرداخت . نکته ظریف این حرکت این است که مردم نیازمند در ایام برداشت محصول ، به فروش محصول به مسافران همت می گمارند.در کنار آن ،وقتی در ارتفاعات دودانگه و حتی مناطق دیگر استان ، مشاهده می شود که درختان میوه دار یا مثمر ثمری کاشته اند و برای آن ،حفاظ هم گذاشته اند،باید به همت عالی مردم مازندران بالید .

 

شایسته است در روز جمعه آینده رسانه های همگانی، مدیران ارشد فرهنگی با همکاری سازمان های دانش آموزی  و دانشگاهی برای درخت کاری ، با یک حرکت دسته جمعی و برنامه ریزی شده تشویق کرده که تا جایی که ممکن است در روستاها و شهرها و حتی در مسیر جاده های فرعی درخت کاشت و این همت باعث شود که مازندران جلودار و پیشگام درختکاری در کشور شود .  استانداری ها وظیفه سازماندهی را می توانند بر عهده بگیرند ،حرکتی که امیدبخش و نویدساز است . برای همه امور کشور ،استانداری ها جلسه برپا می کنند ،آیا شایسته نیست برای استانی که زمانی با انبوه درختان خود ، تا صد متر جلوتر خود را نمی توانستی ببینید ،درختکاری همگانی کنیم !

 

وضعیت کنونی کناره های جاده های مازندران با رعایت حریم ، ایجاب می کند که درختکاری را جدی بگیریم و همتی  ایجاد شود که حجم بالای درخت کاشته شود. بخصوص در بعضی از مناطق می توان در میان درختان ،شاخه کوچکی از رز یا انگور کاشت که بتوان شاهد بهره برداری آن در ایام  خاص کرد و با هرس بموقع در برداشت غوره هم موفق بود.

 

خاک مازندران به گونه ای است که حتی یک شاخه کوچک از  انجیر،اگر در خاکی کاشته شود  ، در زمان کوتاهی  می تواند به  درختی کهن تبدیل شود که محصول دهد یا  یک نهال کوچک ازگیل یا گلابی  جنگلی می تواند زمینه  خودکفایی را برای مردم در آینده  فراهم کند. همه این گفتن ها ، بخاطر این است که این  همت به درستی در مسیر درختکاری در استان مازندران برداشته شود. انشالله که روابط عمومی ها این مطالب  .را بخوانند و در تهییج  و ترغیب همکارانشان و یا مدیرانشان تلاش کنند


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.105 seconds.